Trenger du onlineforsikring?
De siste årene har digitale svindelforsøk eksplodert, og angrepene er mer troverdige enn tidligere. Med vår onlineforsikring kan du og dine være litt tryggere på nett.
Svindel og mobbing på nett skjer i større og større skala. Her er våre seks enkle tips for en tryggere tid på nett.
Er språket dårlig oversatt? Er tilbudene for gode til å være sanne?
Se etter selskapsnavn, kontaktinformasjon og organisasjonsnummer på nettbutikken. Søk på internett etter andres erfaringer med butikken. Hva mener folk om leverandøren?
Kredittkort gir deg bedre beskyttelse enn debetkort hvis du blir lurt eller ikke får varen. Bestill og betal senere med faktura hvis det er mulig. Spesielt om det er en ukjent nettside.
Ikke oppgi mer informasjon enn det som er nødvendig for å gjennomføre kjøpet. Unngå å lagre kortinformasjonen din på nettbutikken eller i nettleseren din.
Bruk unike passord for hver konto, og bruk to-faktor autentisering hvis det er mulig.
Se etter et ikon som ligner en hengelås i adressefeltet (helt øverst i nettleseren din) og at adressen starter med https og ikke http. Dette betyr at nettsiden bruker kryptering for å beskytte informasjonen din. Unngå å handle fra nettbutikker som ikke har dette.
Før du handler på nett, bør du lese gjennom vilkårene og betingelsene til nettbutikken. Se etter informasjon om levering, retur, reklamasjon, garanti og personvern. Hvis du ikke er enig i vilkårene, bør du ikke handle fra nettbutikken.
Svindlere kan sende deg e-poster eller SMS-er som utgir seg for å være fra en kjent nettbutikk, bank eller en annen organisasjon. De kan be deg om å oppdatere kontoen din, bekrefte et kjøp, eller klikke på en lenke. Ikke svar på slike meldinger, og ikke klikk på lenker eller vedlegg som du ikke stoler på.
Hva om du bestiller noe på nettet og varen aldri kommer? Eller du blir lurt av en falsk nettbutikk som stjeler kortinformasjonen din?
Med vår Onlineforsing får du hjelp hvis noe går galt med netthandelen din.
Onlineforsikringen vår dekker kostnader i forbindelse med*:
*Forutsetningen er at du som kunde selv har prøvd å få tilbakebetalt beløpet eller varen, at saken er anmeldt og rapportert til banken / kortutsteder.
Onlineforsikringen dekker også kostnader i forbindelse med sletting av digitalt innhold på nett som er krenkende, ærekrenkende eller ulovlig.
Dette kan for eksempel være at noen har publisert bilder, videoer eller tekster med ondsinnede hensikter, ment å føre til forlegenhet, ydmykelse eller engstelse.
Med ærekrenkelse menes at noen har publisert materiale på nettet med ondsinnede hensikter, ment å skade en persons omdømme.
Onlineforsikringen dekker inntil 25 000 kroner per skadetilfelle for dette formålet.
Forsikringen dekker også utgiftene inntil 10 rådgivningstimer hos en psykolog knyttet til hendelsen inntil 25 000
Blir datamaskinen din eller nettverket ditt hacket av fremmede som prøver å stjele informasjon eller ødelegge data, dekker forsikringen rimelige og nødvendige kostnader for å gjenopprette dataene og programvare tilbake til samme stand som de umiddelbart var før skaden – inntil 25 000 kroner.
Forsikringen har en fast årspris og du kan kjøpe den til enkeltpersoner eller hele familien.
De siste årene har digitale svindelforsøk eksplodert, og angrepene er mer troverdige enn tidligere. Med vår onlineforsikring kan du og dine være litt tryggere på nett.